De Ka-6 van Erik Klijnstra, Allard Klijnstra, Harry Cramer, Erik Beertema, Henk Beertema, Adriaan Oudhuis, Hans Oudhuis, Jeroen Groenewegen, Lennart Gooijert en Tiemen Fiat.
In 1955 vloog de eerste Ka 6, een 14 meter prestatiezweefvliegtuig van de hand van Rudolf Kaiser, de ontwerper van Schleicher. Het jaar daarop vergrootte Kaiser de spanwijdte met 40 cm. Met dit prototype vloog de constructeur zelf zijn gouden C met een afstandsdiamant. In 1958 kreeg de Ka BR, de R van Rad = wiel.In 1958 kreeg de Ka 6 de OSTIV-prijs voor het beste standaardklasse zweefvliegtuig. Kaiser bracht enkele, vooral kleine veranderingen aan op dit vliegtuig. Het betrof vooral de vleugels. Deze kist werd de Ka 6 CR genoemd, het grote kassucces van Schleicher. De wachttijden liepen op tot wel drie jaar! 700 Stuks bouwde men hiervan tot en met 1968. Men beweert dat de speciale Nederlandse uitvoering wel Ka 6 D wordt genoemd. Schleicher heeft nog een 15-tal Ka 6 CR Pe gebouwd, een Ka 6 met pendelhoogteroer. Er zijn 972 Ka 6-en gebouwd.
Technische gegevens:
Spanwijdte | 15 m |
Romplengte | 6,66 m |
Vleugeloppervlak | 12,45 m2 |
Leeggewicht | 197 kg |
Maximum gewicht | 304 kg |
Maximum waterballast | 0 kg |
Maximum snelheid | 180 km/u |
Minimum dalen | 0,60 m/s |
Beste glijgetal | 31 bij 80 km/u |
Vliegers | 1 |
Serienummer | 663 |
Gebouwd | 1959 |