Oftewel: ik kwam, ik zag en ik vloog. Begin 2006 was ik bij de NNZC de eerste zweefvlieger die lid werd via de iFLY sponsorregeling zweefvliegen voor jongeren.
Toen ik van de iFLY regeling hoorde zat ik op de OSG Winkler Prins in Veendam. Via een wiskunde leraar bij mij op school (Dhr van der Bussche) is mij gewezen op de iFLY regeling. Ik heb toen op internet meer informatie opgezocht en was direct enthousiast. De inschrijving vond plaats via internet. Via een online aanmeldformulier moest je gegevens opsturen. Enkele weken later ontving ik bericht via de post dat ik in aanmerking kwam voor de iFLY regeling.

Omdat de iFLY gesponsord wordt door de EPST moest ik als tegenprestatie twee keer een COMPAS maken in Utrecht bij deze vliegopleiding. Deze test is een geschiktheidstest op de pc die ook gedaan wordt wanneer iemand zich aanmeld voor de opleiding om verkeersvlieger te worden. Dit bestaat uit verschillende onderdelen waarbij hand-oog-voet coördinatie, inzicht en snelheid doorslaggevende factoren zijn. Aan het begin van het vliegseizoen wordt een test afgenomen en aan het eind van het vliegseizoen weer. Er wordt vervolgens gekeken of de resultaten van de test na een half jaar zweefvliegen ook zijn verbeterd. Bij mij was dit inderdaad het geval. Aan het begin van het jaar zou ik de test misschien net gehaald hebben, ik was dus een twijfel geval, maar de tweede test ging enorm veel beter. Misschien dat voor iedereen die in de toekomst verkeersvlieger wil worden het zweefvliegen daarom wel wordt verplicht.

 

Image
Nog even wachten op de lierkabel

 

Ik ben gaan zweefvliegen omdat ik later als beroep graag verkeersvlieger wil worden. Ik heb echter twee jaar geleden in de selectieronde van de KLM Flightacademy gezeten, waarin ik ben afgevallen. Ik was op dat moment te jong en had te weinig levenservaring waardoor zij mijn leidinggevende capaciteiten niet goed genoeg vonden. Zij adviseerden mij om eerst iets anders te gaan doen en het later nog eens weer te proberen. Om voor de volgende keer beter voorbereid te zijn en om te kijken of vliegen echt iets voor mij is, ben ik gaan zweefvliegen. Dit was ook mede op advies van Dhr van der Bussche.

Mijn eerste zweefvlucht vond ik erg spannend. Ik was die dag als eerste aan de beurt, dus mocht gelijk de spits af bijten. Ik ben altijd al gefascineerd geweest van snelheid en wist dat de start best wel indrukwekkend zou zijn. Dit was ook het geval en voordat ik het wist zat ik enkele honderden meters in de lucht. Op die hoogte ziet de wereld er heel anders uit, zoiets kun je niet met woorden beschrijven, maar moet je gewoon zelf meemaken!

Zweefvliegen is een sport waar ik een jaar geleden nog maar amper iets vanaf wist. Het afgelopen jaar heb ik echt leren vliegen. Op een flight simulator wordt alles heel goed nagebootst, maar zodra je echt in de lucht zit voelt alles toch heel anders. Ik bestuur nu nagenoeg de hele kist alleen en een jaar geleden had ik nog nooit een echte knuppel in m’n handen gehad! Naast vliegen leer je veel meer tijdens het zweefvliegen. Je leert waarom een vliegtuig vliegt, maar ook ontzettend veel over het weer en omdat het een echte teamsport is, werk je veel met elkaar samen waardoor je elke dag weer iets bijleert.

 

Image
Gereed voor de lierstart

 

Ik doe nu een HBO opleiding communicatiesystemen. Ik richt mij hierbij vooral op de multimedia en vormgeving. Naast vliegen is het werken met multimedia ook een grote hobby van me. Hiervoor heb ik Atheneum gedaan. Na deze opleiding ga ik weer proberen om verkeersvlieger te worden bij de KLM. Word ik hier weer afgewezen, dan kan ik het nog bij andere scholen proberen zoals bij de EPST, maar dat ligt er dan aan op wat voor grond ik afgewezen word. Ik ga in ieder geval zeker door met zweefvliegen. Het is een sport die niet veel mensen in mijn omgeving beoefenen en op school kijkt men mij ook raar aan wanneer ik vertel dat ik aan zweefvliegen doe. Vliegen is één van de mooiste dingen om te doen die ik mij kan bedenken en ik kan iedereen aanraden om eens een proefvlucht te maken in een zweefvliegtuig wanneer zich deze kans voordoet. Waarschijnlijk ben je dan net zo snel verkocht als ik.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste NNZC nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Cookies op NNZC

Op NNZC.nl gebruiken functionele en analytische cookies en vergelijkbare technologieën (alle aangeduid als cookies) om u een optimale gebruikerservaring te bieden. U gaat akkoord met dit cookiegebruik door hiernaast op “akkoord” te klikken of door verder gebruik te blijven maken van NNZC.nl