Na dagen van hitte werd op dinsdag 13 juni onweer verwacht in de avond. Na dagen redelijk stabiel zomer weer zou het dus goed moeten kunnen worden. PC-met was minder positief maar toch heb ik besloten om de kist s’ochtends maar te monteren. Het plan was dat Jeroen me om half 1 op zou lieren en dat hij de lier ook weer binnen zou zetten.

 

Image
Heel hoog richting Duitsland stekend

 

Om half 1 was het dus over de 30 graden en er stond amper wind. Ik verwachte dan ook dat ik binnen 5min weer op de grond zou staan. Los gekomen van de lier vond ik dan toch 0,4m/s stijgen en kon ik hoogte winnen tot 650m. In de buurt van Bareveld heb ik gewacht tot er wat cumuls ontstonden. Toen ik onder een klein cumultje tot 1600m kon klimmen heb ik besloten om er toch een overlandvlucht van te maken.

 

Image
Cumuluswolk boven de Veluwe

 

Boven Coevorden ging het weer hard omhoog en daar maar besloten om de cumuls die zich boven de Lemelerberg vormden te bezoeken. Hier steeg het werkelijk overal en toen ik daar nog steeds rond de 1600m zat maar de gok gewaagd om richting Terlet te sturen! Voor de Veluwe rand bij Apeldoorn kwam ik nog op 550m te zitten maar vanaf dat moment ging het allemaal vanzelf! De Meluwe deed haar werk en de basis klom tot over de 2000m! Na Terlet op de foto te hebben gezet ben ik maar door gevlogen naar Malden. Mooi veld dat midden in het bost ligt. Toen draaide ik de LX op vliegveld Veendam en bleek dat ik 160km uit was! Een heel eind terug maar als ik de zo lang mogelijk op de meluwe blijf zeker te doen hield ik mezelf voor!

 

Image
Terlet

 

De cumulus ontwikkelde zich tot Congestus en langs het Veluwemeer vliegend de ene naar de andere 4m bel aangevlogen en kon ik klimmen tot een riante 1700m! Hoogeveen was al snel binnen vliegbereik. Hier begon je te merken dat de klok doortikte want de lucht werd rustiger en de bellen begonnen verder uitelkaar te staan.Boven Hoogeveen kon ik nog 1 keer naar 1500m klimmen wat me een landing op Veendam garandeerde! Heel rustig stekend kwam ik op 600m bij Gieten aan waar nog een heeeeeeeeeeele hoge cumul stond. Deze gaf 1m en al snel 2 a 3m! Als ik maximale hoogte kon tanken had ik nog heel wat hoogte weg te glijden dus zou ik extra kilometers kunnen maken! Deze bel hield op bij 2400m! Wat is ons veldje ontzettend klein vanaf die hoogte! De hoogte had ook een nadeel en dat was de temperatuur! Alle ventilatie maar dicht en richting Duitsland de hoogte eraf steken. 50km kon ik in de richting van Duitsland glijden toen de LX 4000 aangaf dat ik met nog 100m reservehoogte Veendam zou halen! Niet had ik er bij nagedacht dat 100m over 50km heel weinig is…

De cumuls die ik de heen reis richting onze Oosterburen kon mee pakken gaven nu alleen maar zakken en mijn reservehoogte verdween als sneeuw voor de zon! In volkomen stabiele lucht ben ik uitgeleden richting Veendam waar de vlucht eindigde 2km voor het vliegveld. Het leek me niet verantwoord om Straight in te gaan op Veendam en om 20 voor 7 stond ik bij de boer in het veld! In een mooi avond zonnetje hebben we de kist gedemonteerd en zijn we richting vliegveld gereden.

 

Image
Jong maisveld als landingsplaats

 

S’avonds bleek dat ik 430km had afgelegd in 6 uur en 15 min! Mijn grootste vlucht tot nu toe! Volgende keer 500! Deze vlucht bleek de grootste van die dag te zijn in heel Nederland en ik stond dus NR 1 op de OLC!

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste NNZC nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Cookies op NNZC

Op NNZC.nl gebruiken functionele en analytische cookies en vergelijkbare technologieën (alle aangeduid als cookies) om u een optimale gebruikerservaring te bieden. U gaat akkoord met dit cookiegebruik door hiernaast op “akkoord” te klikken of door verder gebruik te blijven maken van NNZC.nl