Van 8 t/m 18 heb ik deelgenomen aan de Nederlandse kampioenschappen op Terlet. Hier heb ik met de Standard Cirrus NM (PH-1367) een 4e plaats behaald. Bovendien heb ik van het juniorenteam het beste gevlogen op het NK en daarmee de Fransois van Haaf bokaal binnen gesleept. Ik wil iedereen bedanken die mij via de shoutbox, telefonisch of email heeft gesteund. Ik kijk terug op een leuk en leerzaam NK en voor degene die het leuk vinden, heb ik een verslag van de wedstrijd gemaakt. De bijbehorende foto's zijn overgenomen van de NK2006 website .

Dag 1 NK Terlet 9 mei 2006

Opdracht: Terlet – Nijverdal – Groenlo – Doesburg – Terlet 140 km

Uitslag: 2e plaats met 91,2 km/h

Klassement: 2e plaats

 

Voor de briefing de kist gemonteerd en in de box geschoven. Om 10 uur zaten we in de briefingruimte met een opdracht van maar 140 km op onze tafel. De voorspellingen waren goed voor deze dag met een kleine kans op een bui later op de dag.

 

Image

 

Na de briefing naar de strip even de computers programmeren en afwachten tot de eerste start. Plop plop daar waren de eerste cumuls. Gelijk iedereen de lucht in geschoten en wachten tot de startlijn open gaat. Ik ben afgevlogen toen er een heel mooi straatje op koers lag. Gelijk gas erop met steek snelheden van rond de 170 km/h. Ja, met een club klasse kist kan het ook best hard. De vlucht ging aardig soepel in totaal 3 belletjes gedraaid om de opdracht te voltooien. Helaas was de opdracht aan de te korte kant en waren er weinig punten te verdelen.

 

Dag 2 NK Terlet 10 mei 2006

Opdracht: Terlet – Hoogeveen – Neede – Borken – Emmerich – Doesburg - Terlet 280 km

Uitslag: 6e plaats met 86,8 km/h

Klassement: 3e plaats

10 Mei is de dag dat Adriaan en ik een taartje krijgen van mamma ooievaar. Ik kreeg het taartje op mijn hoofd tijdens de briefing en iedereen zong mooi in koor "lang zal die zweven". Met een fles wijn en een kaartje mocht ik weer gaan zitten.

 

Image

 

Met een mooie opdracht van 280 km naar bekend terrein was ik wel blij. Ik moest wel rond komen, want we zouden met de fam. Lekker gaan BBQen 's avonds. Met het wel bekende FL065 probleem werden we de lucht in geschoten. En weer lag de basis ver boven de FL065. Met de juiste QNH instelling varieerde deze hoogte tussen de 1930 en 1980m. Hoog genoeg zou je zeggen, maar het is wel lastig om dan de wolken goed te kunnen afglijden. Het ging aardig lekker, er zaten mooie bellen en er werd weer hard gestoken. Onderweg nog wat parapanters in de bel tegen gekomen. En ja daar was eindelijk Duitsland, FL100 ,klimmen, klimmen en nog eens klimmen... who, wat zit de basis hoog. 2600 m Ruim voor Emmerich was genoeg voor een hele lange final glide. Er moest nog wel flink gerekend worden want op de grens zaten we natuurlijk weer met het FL065 probleem. Ik was mooi optijd voor de BBQ thuis.

 

Dag 3 NK Terlet 11 mei 2006

Opdracht: Terlet – Lotte – Lubbecke – Oosterwolde – Varsseveld - Terlet 511 km

Uitslag: 8e plaats met 84,4 km/h

Klassement: 7e plaats

 

Image

Zo dat is even schrikken een opdracht van ruim 500 km voor de club klasse. Eerst dacht ik: die zijn compleet gestoord, achteraf had ik het niet willen missen en ben ik blij dat ze het hebben aangedurfd. We moesten vroeg starten om snel op pad te kunnen gaan. Voordat de startlijn open ging, ben ik al een klein stukje op pad gegaan. Buiten de Veluwe was de lucht helemaal dood. Snel weer terug gegaan en gewacht tot de lijn open ging. Wat nu... het is verderop nog dood, maar ik kan ook niet te lang wachten met afvliegen, want de tijd dringt. Toch redelijk snel afgevlogen en op pad. En inderdaad: stabiel met in de verte cumuls. Na lang glijden onder de cumuls aangekomen met lekker stijgen. Het werd steeds beter en beter. Met een mooie hoge basis tot ca 2400m in Duitsland en bellen rond de 2½ m/s schoot het aardig op. Het was wel goed opletten met al die luchtruimgebieden om ons heen. Toen was daar Oosterwolde onder invloed van een koude zee wind die het me aardig lastig heeft gemaakt en me lang heel laag heeft gehouden. Helaas hierdoor ook de wedstrijd verloren. De wedstrijdspirit werd omgetoverd in hopen dat ik me 500 km haal. Met eindelijk een knaller van een bel ging het laatste been weer lekker hard en kwam ik weer wat dichter bij de andere vliegers. Wat was ik blij toen ik op final glide zat! Echt een heerlijk gevoel. Geen hoge score maar wel m'n 500 km diploma op zak.

 

Image
De vliegers die hun 500 km brevet haalden

 

 

Dag 4 NK Terlet 14 mei 2006

Opdracht: AAT met een Tmin van 2½ uur min. Afstand 143,6km max. afstand 343,1km

Uitslag: 8e plaats buitenlanding

Klassement: 7e plaats

 

Image

Een AAT opdracht vanwege de kans op buien. Ik had een heel mooi plan gemaakt. De eerste sector zou ik kort aantikken en via de Holterberg naar de tweede sector vliegen. Zo zou ik geen last hebben van de buien zoals PCmet voorspelde voor Enschede, en de CTR van Twente. Had ik mijn plan maar uitgevoerd, want de 2 jongens die wel rond kwamen hebben precies volgens dat plan gevlogen. Wat ging er mis? In de eerste sector was het heel mooi weer. Op de theorielessen van Steven Raimond geleerd dat als het in de eerste sector mooi weer is zo ver mogelijk de sector invliegen. Zo gezegd zo gedaan op naar de volgende sector. Chips daar is de CTR Twente... daar kom in niet overheen. Dan maar west erbij langs richting de Holterberg. Helaas lag er een buienlijn voor waardoor ik in een mum van tijd een veldje moest zoeken (een leermomentje!). We waren richting het zuiden gestart dus ga ik ook richting het zuiden landen. Dom? Ja heel dom, want see you mob vertelde me gewoon dat de wind uit het noorden kwam. Het was een niet al te lang net gemaaid grasveld waarin ik met tegen wind prima had kunnen landen. Helaas hing ik nu op final met rugwind en kwam het einde van het veld aardig snel dichtbij. Kist aan de grond geprikt en bijna gelijk in een grondzwaai gegooid. Staart vrij gehouden van de grond? Geen idee het ging zo snel. Gelukkig stond ik op tijd stil voor de sloot en een bomenrij. Schade? Staartslof eraf en na een grondige inspectie door een technicus wat lichte schade aan de tip. Staartslof er weer aangelijmd en de cirrus kon weer de lucht in.

 

Dag 5 NK Terlet 14 mei 2006

Opdracht: AAT met een Tmin van 4 uur min. Afstand 201km max. afstand 603km

Uitslag: 4e plaats 336 km 84,1 km/h

Klassement: 6e plaats

Heerlijk een AAT naar het noorden, weer bekend terrein voor mij. De eerste sector onder de straatjes een aardig stukje ingevlogen. Inmiddels via Erik en Frank informatie ingewonnen over de condities in het noorden; het is hier goed. Met de straatjes mee naar de tweede sector. Zupthen aardig laag gerond, bijgetankt, op naar het noorden. En inderdaad: dat ging erg goed en snel. Bij Ter Apel werd de grond nat en de thermiek minder. Omkeren en terug naar Terlet? Hum, ik heb nog tijd genoeg, toch maar terug naar huis. Het laatste been rustig aan terug gevlogen. Op 750m zat ik boven het oplijnpunt 14 km uit van Terlet, wind mee, dat moet makkelijk lukken. Wat een zakken zat er boven de Veluwe! Landen in de hei? Nee, toch maar niet krap over de hoogspanning en veilig geland op Terlet was het resultaat. Mooi gepland, ik was 1 minuut te vroeg thuis.

 

Dag 6 NK Terlet 16 mei 2006

Opdracht: Terlet – Kranenburg – Bemmel – Varsseveld - Terlet 116.3 km

Uitslag: 8e plaats Buitenlanding

Klassement: 6e plaats

Image

Wat een dag met een echte Jeroen-actie waar nog jaren over wordt gepraat. Kist in elkaar gezet en geconcludeerd dat het buisje uit de staart kwijt was. Even bij de 4 andere cirrusen gekeken. Wat bleek: hun hebben helemaal geen buisje in de staart. Dan heb ik zeker een modificatie voor een TE buis. Dan kan ik het gaatje wel dichtplakken, want de TE zit boven op de romp. Vanwege het front dat vanuit het zuiden zou binnentrekken, had ik in de planning om zo snel mogelijk af te vliegen. Ik omhoog aan de lier, deed de snelheids meter het niet. Gelijk kleppen getrokken en geland, hmm toch maar het plakkertje van de staart af. Nog een keer starten... de snelheid varieerde van 30 tot 140 km/h weer landen. Het meetbuisje zat nu in de turbulentie van het kielvlak, ik naar het SZT een buisje regelen. Buisje erop en weer de lucht in, inmiddels 54 euro lichter aan startkosten. Eindelijk afgevlogen ik kon maar liefst 15 km glijden vanaf 700 m onder de compleet dichtgetrokken lucht. Maar zonder deze 17 punten had ik mooi 5de gestaan in het eindklassement. Wat bleek? Onze cirrus is klaargemaakt voor een sleephaak in de neus. Dus het stuwbuisje dat normaal bij een Cirrus in de neus zit, is verplaatst naar achteren toe in het kielvlak. Wat geleerd? Niet zomaar buisjes afplakken.

 

Dag 7 NK Terlet 17 mei 2006

Opdracht: AAT met een tmin van 3½ uur min.196,5km max. 450,0km

Uitslag: 6 e plaats 217 km 61,4 km/h

Klassement: 4e plaats

Een dag met kans op buien, lage basis en slecht zicht. De basis hing op 650 m boven Terlet met een zicht van ongeveer 3 km. Eigenlijk te gevaarlijk om te vliegen. Gelukkig was de 15 m klasse gecancelled zodat het iets minder druk was boven Terlet. Het eerste been ging moeizaam maar toch ook weer snel de eerste sector kort gerond, op naar de volgende sector. Onder de straten die je niet kon zien ging het toch aardig snel tot vlak voor de 2e sector. Hier flink moeten knokken om in de sector te komen. Op weg naar de 3e sector een stuk met de XII, YX en de TUE op gevlogen. Al gauw werd ik weer eigenwijs en ben weer alleen verder op pad gegaan zoals altijd. Dit pakte goed uit en ik heb de opdracht voltooid. Niet iedereen haalde het deze dag waardoor ik een mooie sprong maakte in het klassement.

 

De uitslagen van de NK Club klasse:

# Callsign Piloot Type Punten
1 XC Mark Leeuwenburgh Std. Cirrus 4862
2 CEO Bas Brouwer Standaard Cirrus 4521
3 74 Bart Renckens Cirrus 4490
4 NM Jeroen Korving Std. Cirrus 4066
5 TUE Albert te Boekhorst Ls-4b 4066
6 LD Maurits Dortu Mosquito b 3862
7 XII Bart Berendsen Cirrus 75 3839
8 YX Martijn Alders ASW-19b-wl 3738
9 VN Christine Martens Ls-4b 2699

 

De uitslagen van de Junioren Bokaal:

# Piloot %
1 Jeroen Korving 78,34
2 Bart Berendsen 73,97
3 Martijn Alders 72,02
4 Tjalling thoe Schartzenberg 68,91
5 Rens van Broekhuizen 68,07
6 Rene de Dreu 67,97
7 Tommy Kalsbeek 60,97
8 Christine Martens 52,00

Image

 

Ik heb weer een hoop geleerd en ervaring opgedaan. De Cirrus vliegt uitstekend en glijdt bovendien zeer lekker en snel. Ik kijk terug op een mooi en goed georganiseerd NK. Ik bedank mijn ouders en Marianne voor de tijd en energie die zij in mij hebben gestoken. En de mensen die mij via de shoutbox, telefonisch en de NNZC-site hebben gesteund.

 

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste NNZC nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Cookies op NNZC

Op NNZC.nl gebruiken functionele en analytische cookies en vergelijkbare technologieën (alle aangeduid als cookies) om u een optimale gebruikerservaring te bieden. U gaat akkoord met dit cookiegebruik door hiernaast op “akkoord” te klikken of door verder gebruik te blijven maken van NNZC.nl