Ter gelegenheid van mijn verjaardag op 19 juli 2003 hadden Harry Cramer, mijn partner en ik bedacht om een mooi tochtje met onze DG500M, PH-983, van Hoogeveen naar Ameland te maken. We konden daar overnachten, dus de 18e heen en de 19e terug vliegen.

De 18e was het weer niet echt super, we hebben regelmatig de motor even aan gehad om weer hoogte te winnen. We zijn van Hoogeveen richting Drachten, Dokkum, Holwerd, Waddenzee, Ameland gevlogen. De eerste keer de Waddenzee met daarin de eilanden zo te zien vanuit de lucht was echt geweldig! Onder ons de veerboot en wij richting Ameland zweven. We kwamen mooi op tijd op het vliegveld en konden de DG in de hoezen zetten en met moeders mee in de auto naar haar huisje in Nes.

 

ameland1
De pier + boot bij Holwerd, Ameland in verte

 

De volgende dag was het weer echt geweldig. Harry was super enthousiast en we vertrokken vol goede moed. Nog even wat gekletst met de para’s. Zovaak komen er geen zweefvliegtuigen op het vliegveld daar. Hun bedrijf liep al volop en wij zouden tussendoor starten. We taxieden naar de startbaan en ineens stonden we stil. “983 is stuck in the runway.” Er kwam net een vliegtuig met para’s aan die ook wilden opstijgen. Zij stopten even, sprongen er met twee man uit en trokken ons uit het konijnenhol! Daarna konden we echt omhoog.

 

Image
Noordzeekust bij Ballum

 

Het was al thermisch boven Nes en Buren. We gingen over de Waddenzee naar Holwerd, zelfs boven zee was een bel. Daardoor konden we naar Schiermonnikoog. De Waddenzee had heel veel verschillende kleuren blauw, blauwgroen en daarin zaten allemaal witte puntjes met een lange streep achter zich aan. Er was veel verkeer op het water.

Van Schiermonnikoog naar Lauwersoog en het Lauwersmeer. Van daaruit gingen we met een “straatje” over Noord Groningen vliegen, Kloosterburen, Ulrum, Usquert, waren goed te herkennen. Verderop kwam al snel Delfzijl, de Dollard en het Eemskanaal in zicht. Via het Schildmeer zijn we even naar Veendam gevlogen.

Bij onze club, de NNZC, waren ze druk bezig om de “heen en weer bokaal” binnen te halen. Wie het meest op en neer Veendam – Hoogeveen vloog kreeg die bokaal. Vanwege de superdag is er geloof ik vijf keer op en neer gevlogen door Martin Hamberg van de NNZC en Duke Dominicus van de Busse van VCH.

 

Image
Nes

 

Wij gingen verder naar Hoogeveen. Tenslotte moeten we daar voor 19 uur altijd landen omdat we als een “motorkist” gezien worden. We waren zo snel in Hoogeveen dat we met gemak nog even naar Salland op en neer konden. Boven Hellendoorn kwamen we nog de XXL tegen, even samen in een bel gezeten maar we moesten al vlot echt naar Hoogeveen terug.

Eén minuut voor zevenen kwamen we binnen. We hebben daar samen met mijn zus en zwager nog een borrel genomen op onze geweldige vliegdag en mijn verjaardag.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste NNZC nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.