Voor mijn opleiding tot verkeersvlieger verblijf ik momenteel in Arizona, in de Verenigde Staten. Als zweefvlieger had ik zin om eens zonder motorgeronk rond te vliegen boven het woenstijnlandschap rond Phoenix. Zo gezegd, zo gedaan.

alt

Wat vooraf ging:

Om zelf te kunnen zweefvliegen in Amerika moet je bij de "Federal Aviation Administration", dit is een instantie vergelijkbaar met ons IVW, eerst een aanvraag indienen voor het gelijkstellen van je brevet. Zij nemen vervolgens contact op met de KNVvL om het een en ander te controleren. Als het papierwerk allemaal in orde is moet je zelf je brevet op één van de kantoren van de FAA ophalen. Als eerste krijg je een tijdelijk brevet dat geldig is voor een maand. Na twee weken krijg je dan een echt Amerikaans zweefvliegbrevet. De totale aanvraag neemt ongeveer 2 à 3 maanden in beslag, één voordeel: het kost allemaal niks.

Als je dan eindelijk je brevet hebt, mag je dan toch nog een hoop geld gaan uitgeven. Ten eerste zijn alle zweefvliegclubs (nou ja clubs, zeg maar gerust bedrijven) allemaal erg commercieel en betaal je een hoop geld om te mogen zweefvliegen. Het is verplicht gesteld door de FAA dat je eerst 3 vluchten met een instructeur maakt voordat je solo een kist mag besturen.

Halmar, een klasgenoot van mij, heeft deze drie starts gemaakt en was toen iets van 350 Dollar verder.  Maar goed daardoor kunnen we nu wel gewoon een tweezitter met zijn tweeën huren en de kosten delen.

Eindelijk zweefvliegen:

Op Zaterdag 28 maart 2009 was het eindelijk zover: Halmar en ik waren eindelijk in de lucht voor een mooie zweefvlucht boven het indrukwekkende landschap van Arizona.

Na twee clubs bezocht te hebben, hadden we besloten om bij Estrella Sailports (http://www.azsoaring.com/), een zweefvliegclub ten zuiden van Phoenix, een Grob Twin II te huren. De andere club waar we geweest waren, zagen de vliegtuigen er echt niet betrouwbaar uit, zeg maar gerust eng uit. De club waar wij gehuurd hebben, hebben 3 Twin II’s, een Fox en een Genesis en nog wat vreemde Amerikaanse zweefvliegtuigen. Helaas geen mooie Duo Discus, Nimbus of ASH 25 ofzo. Prive hebben mensen opzich nog wel wat leuke kisten staan, maar verzekering-technisch is dat niet haalbaar om die kisten te huren. De clubs hebben het wel zo geregeld dat iedereen waar dan ook vandaan een kist kunnen huren. En van overland vliegen hebben ze helaas ook niet echt gehoord, aerobatic vliegen overigens wel.  Dus voor een goeie en lange overland moet je niet in Arizona zijn.

alt

Vrijdagavond net nadat een koufront was gepasseerd en het erg koud was, ideale omstandigheden dus, werden er plannen gemaakt om de volgende dag een kist te gaan huren. Dus de volgende ochtend vroeg hadden we even gebeld of de N-795G, de mooiste Twin II, ook beschikbaar was voor die dag. Ja hoor geen probleem om 3 uur staat hij voor jullie klaar, en dan staat hij ook letterlijk klaar je moet alleen nog zelf instappen. Natuurlijk hebben we de kist nog even grondig nagekeken of alles er nog wel aanzat enzo. Omdat de kist niet was afgeplakt wilde we nog even tapen, maar dat was toch niet echt de bedoeling volgens de Amerikanen. Nadat we al onze vliegspullen in de kist hadden geïnstalleerd en lekker zaten werden we door een Piper Pawnee opgesleept tot 3000 ft (veldhoogte = 1300 ft).

Na het loskoppelen van de sleepkist gingen we opzoek aan de zonkant van een helling naar thermiek. Er werd wel wat stijgen gevonden maar lang niet wat wij in onze gedachten hadden. Met minder dan 2 knots/sec = 1 m/s moesten we toch maar genoegen nemen. Na lang pielen kwamen we toch wat hoger te zitten en konden we mooi een bergrug naar het noorden volgen. Onderweg kwamen we nog een LS-3, DG-400 en een Genesis tegen die ook de grootste moeite hadden om boven te blijven.  Uiteindelijk vonden we nog een bel die gemiddeld 1,5 m/s gaf en ons bracht tot een dikke 7000 ft ( ongeveer 2200 m). Na een uur van het uitzicht genoten te hebben en hard te hebben gewerkt besloten we om toch maar terug te gaan en het een andere keer nog eens te proberen. Uiteindelijk hebben we niet eens de 50 km gehaald, maar toch hebben we de vlucht op het OLC gezet zie http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightinfo.html?dsId=738207 . Achteraf hoorden we dat het de slechtste dag van de maand was geweest, terwijl het weerbeeld voor Nederland toch optimaal was geweest.

alt

Maar desalniettemin was het een toffe vlucht en wordt er zeker nog een keer in Arizona gevlogen. De kosten voor het zweefvliegen waren uiteindelijk 40 dollar voor het sleepje en 50 dollar voor het huren van de kist. Met zijn tweeën is dit nog aardig goed te doen.

Zo dat was even een zweefvlieg berichtje uit de USA. Ik hoorde dat jullie aankomende zaterdag weer gaan vliegen yehoeee. Het weer is in ieder geval al goed in Nederland gezien het OLC, dus geniet er allemaal van en tot snel.

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste NNZC nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Cookies op NNZC

Op NNZC.nl gebruiken functionele en analytische cookies en vergelijkbare technologieën (alle aangeduid als cookies) om u een optimale gebruikerservaring te bieden. U gaat akkoord met dit cookiegebruik door hiernaast op “akkoord” te klikken of door verder gebruik te blijven maken van NNZC.nl