Meer info volgt...

 

De Arcus M van Harry Cramer en Jaap v/d Zwaag

 

Meer info volgt...

 

 

Na een lange zoektocht naar een betaalbare en goed presterende privé kist hebben in 2018 Sander Hofstee en Bas Douma een Std. Cirrus WL geïmporteerd vanuit Denemarken (OY-XEZ). In de winter van '18/'19 hebben ze het instrumentenpaneel vervangen en aangepast naar hun wensen. Vrijwel alle instrumenten zijn hierbij vervangen of kregen een revisie bij de fabrikant. 

 

De Ka-6 van Erik Klijnstra, Allard Klijnstra, Harry Cramer, Erik Beertema, Henk Beertema, Adriaan Oudhuis, Hans Oudhuis, Jeroen Groenewegen, Lennart Gooijert en Tiemen Fiat.

In 1955 vloog de eerste Ka 6, een 14 meter prestatiezweefvliegtuig van de hand van Rudolf Kaiser, de ontwerper van Schleicher. Het jaar daarop vergrootte Kaiser de spanwijdte met 40 cm. Met dit prototype vloog de constructeur zelf zijn gouden C met een afstandsdiamant. In 1958 kreeg de Ka BR, de R van Rad = wiel.In 1958 kreeg de Ka 6 de OSTIV-prijs voor het beste standaardklasse zweefvliegtuig. Kaiser bracht enkele, vooral kleine veranderingen aan op dit vliegtuig. Het betrof vooral de vleugels. Deze kist werd de Ka 6 CR genoemd, het grote kassucces van Schleicher. De wachttijden liepen op tot wel drie jaar! 700 Stuks bouwde men hiervan tot en met 1968. Men beweert dat de speciale Nederlandse uitvoering wel Ka 6 D wordt genoemd. Schleicher heeft nog een 15-tal Ka 6 CR Pe gebouwd, een Ka 6 met pendelhoogteroer. Er zijn 972 Ka 6-en gebouwd.

ph-260-2

 

De Ka 6 van Rob Sanders.

In 1955 vloog de eerste Ka 6, een 14 meter prestatiezweefvliegtuig van de hand van Rudolf Kaiser, de ontwerper van Schleicher. Het jaar daarop vergrootte Kaiser de spanwijdte met 40 cm. Met dit prototype vloog de constructeur zelf zijn gouden C met een afstandsdiamant. In 1958 kreeg de Ka BR, de R van Rad = wiel.In 1958 kreeg de Ka 6 de OSTIV-prijs voor het beste standaardklasse zweefvliegtuig. Kaiser bracht enkele, vooral kleine veranderingen aan op dit vliegtuig. Het betrof vooral de vleugels. Deze kist werd de Ka 6 CR genoemd, het grote kassucces van Schleicher. De wachttijden liepen op tot wel drie jaar! 700 Stuks bouwde men hiervan tot en met 1968. Men beweert dat de speciale Nederlandse uitvoering wel Ka 6 D wordt genoemd. Schleicher heeft nog een 15-tal Ka 6 CR Pe gebouwd, een Ka 6 met pendelhoogteroer. Er zijn 972 Ka 6-en gebouwd.

De Libelle van Erik Klijnstra en later overgedragen aan zijn zoon, Allard Klijnstra.

Image

 

Astir CS, PH-1064PH-1064 cockpit

De PH-1064 is begin 1994 gekocht door de NNZC van een Duitse zweefvliegclub. Hij heeft dat zweefvliegseizoen op Veendam gevlogen met zijn oorspronkelijke registratie D-7349 en is aan het begin van het jaar 1995 overgezet op de Nederlandse registratie PH-1064. Sinds augustus 2013 is dit toestel privébezit van Okko Kloosterman.

Harry moest deze kist voor een groot deel verkopen om een aandeel in de DG500M (PH-983) te bekostigen. Sinds die tijd is de Janus eigendom van de vriendenclub: Erik Klijnstra, Foppe Leistra, Andre Warring, Koos Bos en Harry Cramer.

ph-1481

In 2019 besloot de vriendengroep om de Janus in te ruilen voor een ASH25M, gelukkig was er binnen de club interesse en is de Janus sindsdien eigenaar van Niels Tieland, Maria Drenth en Bas van Vliet.