Meer info volgt...

 

De Arcus M van Harry Cramer en Jaap v/d Zaag

 

Meer info volgt...

 

 

Na een lange zoektocht naar een betaalbare en goed presterende privé kist hebben in 2018 Sander Hofstee en Bas Douma een Std. Cirrus WL geïmporteerd vanuit Denemarken (OY-XEZ). In de winter van '18/'19 hebben ze het instrumentenpaneel vervangen en aangepast naar hun wensen. Vrijwel alle instrumenten zijn hierbij vervangen of kregen een revisie bij de fabrikant. 

 Cirrus

De Ka-6 van Erik Klijnstra, Allard Klijnstra, Harry Cramer, Erik Beertema, Henk Beertema, Adriaan Oudhuis, Hans Oudhuis, Jeroen Groenewegen, Lennart Gooijert en Tiemen Fiat.

In 1955 vloog de eerste Ka 6, een 14 meter prestatiezweefvliegtuig van de hand van Rudolf Kaiser, de ontwerper van Schleicher. Het jaar daarop vergrootte Kaiser de spanwijdte met 40 cm. Met dit prototype vloog de constructeur zelf zijn gouden C met een afstandsdiamant. In 1958 kreeg de Ka BR, de R van Rad = wiel.In 1958 kreeg de Ka 6 de OSTIV-prijs voor het beste standaardklasse zweefvliegtuig. Kaiser bracht enkele, vooral kleine veranderingen aan op dit vliegtuig. Het betrof vooral de vleugels. Deze kist werd de Ka 6 CR genoemd, het grote kassucces van Schleicher. De wachttijden liepen op tot wel drie jaar! 700 Stuks bouwde men hiervan tot en met 1968. Men beweert dat de speciale Nederlandse uitvoering wel Ka 6 D wordt genoemd. Schleicher heeft nog een 15-tal Ka 6 CR Pe gebouwd, een Ka 6 met pendelhoogteroer. Er zijn 972 Ka 6-en gebouwd.

ph-260-2

 

De Ka 6 van Rob Sanders.

In 1955 vloog de eerste Ka 6, een 14 meter prestatiezweefvliegtuig van de hand van Rudolf Kaiser, de ontwerper van Schleicher. Het jaar daarop vergrootte Kaiser de spanwijdte met 40 cm. Met dit prototype vloog de constructeur zelf zijn gouden C met een afstandsdiamant. In 1958 kreeg de Ka BR, de R van Rad = wiel.In 1958 kreeg de Ka 6 de OSTIV-prijs voor het beste standaardklasse zweefvliegtuig. Kaiser bracht enkele, vooral kleine veranderingen aan op dit vliegtuig. Het betrof vooral de vleugels. Deze kist werd de Ka 6 CR genoemd, het grote kassucces van Schleicher. De wachttijden liepen op tot wel drie jaar! 700 Stuks bouwde men hiervan tot en met 1968. Men beweert dat de speciale Nederlandse uitvoering wel Ka 6 D wordt genoemd. Schleicher heeft nog een 15-tal Ka 6 CR Pe gebouwd, een Ka 6 met pendelhoogteroer. Er zijn 972 Ka 6-en gebouwd.

De Libelle van Erik Klijnstra en later overgedragen aan zijn zoon, Allard Klijnstra.

Image

 

Astir CS, PH-1064PH-1064 cockpit

De Duitse firma Grob bouwde vanaf 1971 circa 200 zweefvliegtuigen van het type Standard Cirrus onder licentie, om daarna met de opgedane ervaring een aantal eigen ontwerpen te gaan produceren. De eerste daarvan werd de Astir CS, een succesvolle éénzitter voor privé- en clubgebruik, waarvan er 536 werden gebouwd in de jaren 1974-1976, een jaar later gevolgd door nog eens 227 stuks van het type CS77. De Club-Astirs die deel uitmaken van de NNZC-vloot zijn weer later ontwikkelde typen, maar allemaal met in beginsel hetzelfde vleugelontwerp. In totaal werden er 1241 stuks van de G-102 Astir gefabriceerd. Ook werden diverse modellen tweezitters (Twin Astir) gebouwd ten behoeve van de zweefvliegopleiding, en zelfs een type met flaps (Speed Astir). In 1996 besloot Grob om met de productie van zweefvliegtuigen te stoppen.

De Astir CS bleek vooral voor clubgebruik een succes en de NNZC heeft er in de loop der tijd een drietal in de vloot gehad. De eerste was de PH-504, die in 1976 nieuw werd aangekocht. Bij een buitenlanding bij Brockel (D) tijdens een overlandvlucht in juli 1998 raakte dit vliegtuig onherstelbaar beschadigd. De tweede Astir CS bij de NNZC was de PH-1026, die in 1993 als D-7453 vanuit Duitsland door de club werd geïmporteerd. In juli 1996, bij een start op het jaarlijkse zweefvliegkamp op het Duitse Rennefeld, werd ook deze kist gekraakt.
De PH-1064 begon zijn leven in 1976 als D-7349 bij een vliegclub in het Duitse Essen en is begin 1994 gekocht door de NNZC. De kist heeft dat seizoen nog gevlogen met zijn oorspronkelijke registratie maar is in 1995 overgezet op de Nederlandse registratie PH-1064. Sinds augustus 2013 is deze Astir CS privébezit van Okko Kloosterman en vliegt nog steeds op Veendam. Als (wedstrijd)registratie kreeg hij de toepasselijke lettercombinatie CS.

Harry moest deze kist voor een groot deel verkopen om een aandeel in de DG500M (PH-983) te bekostigen. Sinds die tijd is de Janus eigendom van de vriendenclub: Erik Klijnstra, Foppe Leistra, Andre Warring, Koos Bos en Harry Cramer.

ph-1481

In 2019 besloot de vriendengroep om de Janus in te ruilen voor een ASH25M, gelukkig was er binnen de club interesse en is de Janus sindsdien eigenaar van Niels Tieland, Maria Drenth en Bas van Vliet.

 

 

Cookies op NNZC

Op NNZC.nl gebruiken functionele en analytische cookies en vergelijkbare technologieën (alle aangeduid als cookies) om u een optimale gebruikerservaring te bieden. U gaat akkoord met dit cookiegebruik door hiernaast op “akkoord” te klikken of door verder gebruik te blijven maken van NNZC.nl