ph-1556

De Ka-6 van Erik Klijnstra, Allard Klijnstra, Harry Cramer, Erik Beertema, Adriaan Oudhuis, Jeroen Groenewegen, Lennart Gooijert en Tiemen Fiat.

In 1955 vloog de eerste Ka 6, een 14 meter prestatiezweefvliegtuig van de hand van Rudolf Kaiser, de ontwerper van Schleicher. Het jaar daarop vergrootte Kaiser de spanwijdte met 40 cm. Met dit prototype vloog de constructeur zelf zijn gouden C met een afstandsdiamant. In 1958 kreeg de Ka BR, de R van Rad = wiel.In 1958 kreeg de Ka 6 de OSTIV-prijs voor het beste standaardklasse zweefvliegtuig. Kaiser bracht enkele, vooral kleine veranderingen aan op dit vliegtuig. Het betrof vooral de vleugels. Deze kist werd de Ka 6 CR genoemd, het grote kassucces van Schleicher. De wachttijden liepen op tot wel drie jaar! 700 Stuks bouwde men hiervan tot en met 1968. Men beweert dat de speciale Nederlandse uitvoering wel Ka 6 D wordt genoemd. Schleicher heeft nog een 15-tal Ka 6 CR Pe gebouwd, een Ka 6 met pendelhoogteroer. Er zijn 972 Ka 6-en gebouwd.

ph-260-2

 

De Ka 6 van Rob Sanders.

In 1955 vloog de eerste Ka 6, een 14 meter prestatiezweefvliegtuig van de hand van Rudolf Kaiser, de ontwerper van Schleicher. Het jaar daarop vergrootte Kaiser de spanwijdte met 40 cm. Met dit prototype vloog de constructeur zelf zijn gouden C met een afstandsdiamant. In 1958 kreeg de Ka BR, de R van Rad = wiel.In 1958 kreeg de Ka 6 de OSTIV-prijs voor het beste standaardklasse zweefvliegtuig. Kaiser bracht enkele, vooral kleine veranderingen aan op dit vliegtuig. Het betrof vooral de vleugels. Deze kist werd de Ka 6 CR genoemd, het grote kassucces van Schleicher. De wachttijden liepen op tot wel drie jaar! 700 Stuks bouwde men hiervan tot en met 1968. Men beweert dat de speciale Nederlandse uitvoering wel Ka 6 D wordt genoemd. Schleicher heeft nog een 15-tal Ka 6 CR Pe gebouwd, een Ka 6 met pendelhoogteroer. Er zijn 972 Ka 6-en gebouwd.

De Libelle van Erik Klijnstra.

Image

 

Astir CS, PH-1064PH-1064 cockpit

De PH-1064 is in het begin van het jaar 1994 gekocht door de NNZC van een Duitse zweefvliegclub. Hij heeft dat zweefvliegseizoen op Veendam gevlogen met de registratie D-7349, hij is aan het begin van het jaar 1995 overgezet op de Nederlandse registratie PH-1064. Sinds augustus 2013 is dit toestel privébezit van Okko Kloosterman.

Trots bezit van Jaap van der Zaag, Harry (Soardude) Cramer en Gert Koolman (VCH).

Deze kist staat de meeste tijd op het vliegveld Hoogeveen maar is zo nu en dan ook te bewonderen op het zweefvliegveld Veendam.

Image

Image

 

Harry moest deze kist voor een groot deel verkopen om een aandeel in de DG500M (PH-983) te bekostigen. Sinds die tijd is de Janus eigendom van de vriendenclub: Erik Klijnstra, Foppe Leistra, Andre Warring, Koos Bos en Harry Cramer.

ph-1481