ASK-13 PH-1202PH-1202 voorste cockpitPH-1202 achterste cockpit
De Schleicher ASK-13 (ook wel “de 13” genoemd), kun je zien als een van de belangrijkste zweefvliegtuigen van de NNZC, op dit type vindt de vliegopleiding plaats. De PH-1202 is aan het eind van het jaar 2000 gekocht door de NNZC van een Duitse zweefvliegclub. In de winter van 2000/2001 heeft de ASK-13 een nieuw jasje gekregen. Op 14 juli 2001 maakte het toestel zijn eerste start op Veendam.
 
De ASK-13 is een goed lesvliegtuig omdat hij niet moeilijk vliegt maar toch moet je hem actief blijven besturen. Het vliegtuig reageert niet agressief op ongewone vliegstanden, wat veilig is op lage hoogtes. Doordat hij vrij grote roeren heeft reageert hij goed op de bevelen, waardoor je goed leert vliegen. Je kunt zeggen dat de ASK-13 een veilig en goed vliegtuig is om mee te lessen. Dankzij deze eigenschapen wordt dit type nog steeds door veel zweefvliegclubs gebruikt als lesvliegtuig.

De ASK-13 is een vrij oud type zweefvliegtuig. De romp bestaat uit een staalbuis frame opgebouwd als vakwerk. Met hierover linnendoek gespannen. De vleugels en de staart zijn opgebouwd uit houten liggers, met triplex ribben en de vleugelneus en de staart zijn bekleed met triplex, wat de vleugel voldoende stijfheid geeft. Net zo als bij de romp zijn de achterste delen van de vleugels, en de roeren bespannen met linnendoek. De ASK-13 is een ontwerp uit ongeveer 1966. De fabrikant heet Alexander Schleicher en de ontwerper heet R.Kaiser Daar komen dus de letters ASK vandaan. ASK-13's zijn gebouwd van 1966 tot 1980, in totaal ongeveer 699 exemplaren. Onze 13 is als 209ste gebouwd en zijn bouwjaar is 1969. Hij is zijn loopbaan begonnen in Duitsland als D-3558, en sinds 2001 als PH-1202 in Nederland.

ASK-13 PH-1418PH-1418 voorste cockpitPH-1418 achterste cockpit

De jongere zus van de PH-1202. Om de toestroom van het grote aantal leerling zweefvliegers het hoofd (en een opleiding) te kunnen bieden, heeft de NNZC een extra opleidingsvliegtuig van het type ASK-13 aan haar luchtvloot toegevoegd. De kist heeft tot en met 2007 gevlogen bij een zweefvlieg club in Denemarken met registratie OY-XIN. In Nederland vliegt zij onder de registratie PH-1418.

G-102, PH-1159PH-1159 cockpit

De G-102 (bij ons ook wel "de 102" genoemd) is een echte overgangstrainer. Op dit toestel maken de NNZC-leden hun eerste éénzitter solovluchten (de eerste 5 echte solovluchten worden gemaakt op de ASK-13, waarop ook de vliegopleiding plaats vindt). Daarna wordt de G-102 ingezet voor het verder opbouwen van de ervaring in het solo-vliegen. De G-102 is een goede overgangstrainer omdat hij niet agressief reageert op ongewone vliegstanden.

Vliegers in bezit van het GPL (glider pilot license) maken op dit toestel hun eerste overlandvluchten, waarbij afstanden van meer dan 50 km vanaf het veld worden afgelegd.

De PH-1159 is aan het eind van het jaar 1998 aangekocht door de NNZC van een Duitse zweefvliegclub. Op 8 april 1999 maakte het zijn eerste start op Veendam. Sinds die tijd wordt de PH-1159 optimaal gebruikt door de NNZC en zijn er veel starts mee gemaakt.

De G-102 is een vrij moderne eenzitter. Het hele vliegtuig is gemaakt van kunststof. Door technieken met glasvezels en koolstofvezels zijn de vliegtuigen sterk en licht.

G-102, PH-1161PH-1161 cockpit

Dit is het tweelingbroertje van de PH-1159.

Discus, PH-1148PH-1148 cockpit

De Discus, PH-1148 is een prestatievliegtuig. Omdat wij hier erg zuinig op zijn mag je er pas op vliegen als je ruime ervaring hebt. Na 350 starts, waarvan 250 solo, mag je een aanvraag indienen om op de Discus te mogen vliegen. Na 2 check starts is het eindelijk zo ver, je eerste Discus start. Dit type is door zijn goede prestaties erg geschikt voor overland vliegen. Wedstrijdvliegers mogen de Discus gebruiken om mee te doen aan bijvoorbeeld de Nationale Junioren Wedstrijd, de Salland Tweedaagse of het Nederlands Kampioenschap zweefvliegen.

De Discus heeft een intrekbaar landingsgestel (het wiel kan in de romp worden ingetrokken via een mechanisch systeem) waardoor hij minder luchtweerstand heeft dan een zweefvliegtuig met een vast wiel.

De PH-1148 is door de NNZC aangeschaft in het voorjaar van 1995, hij heeft ook in dat voorjaar zijn eerste start gemaakt op Veendam met de registratie D-5579. In de winter van 2004-2005 heeft hij de Nederlandse registratie PH-1148 gekregen.

De Discus is een moderne eenzitter. Het hele vliegtuig is gemaakt van kunststof. Door technieken met glasvezels en koolstofvezels zijn de vliegtuigen sterk en licht.

Deze fraaie Discus is in de zomer van 2013 aan de NNZC-vloot toegevoegd.

ph-1344-1

Duo Discus, PH-1508PH-1508 voorste  cockpitPH-1508 achterste cockpit